Lieve Bianca,
Zoals jij over je pa nu praat, zo dacht ik altijd over mijn ma.
Ik weet dus heel goed waar je het over hebt hoor.
Als je er niet over praat, bestaat het niet. Jah, heel herkenbaar voor mij.
Maar in mijn achterhoofd had ik wel altijd het besef dat het fout kon gaan met mijn ma.
Ik kon wel van de dagen genieten dat ze zich goed voelde bianca.
Dat moest gewoon van mezelf, want anders heb je op een gegeven moment zelf echt geen leven meer.
Ik kon er wel over praten hoor, en dat heeft me heel goed gedaan.
Stond dan ook te janken als een klein kind, maar mensen hebben daar echt begrip voor.
Ik weet en ik begrijp hoe moeilijk dit allemaal voor je moet zijn, maar het is er helaas.
Met het allemaal ontkennen en niet willen praten kom je echt niet verder meid.
Wanneer die dag komt kan niemand jou vertellen hoor.
Die blauwe plek kan van de chemo komen. Mijn ma had dat ook. Heel erg snel blauwe plekken.
Die dag die ooit gaat komen bianca.............................niemand van ons weet wanneer die dag komt. Ook jij niet, en ook jou pa niet.
eigenlijk moet jij daar nu niet bezig zijn meisje.
Je moet proberen om van elke dag een mooie dag te maken, zolang je pa leeft.
Ik weet als geen ander hoe moeilijk dit voor je is. Ik begrijp het heel erg goed.
Maar jij gaat er zelf aan onderdoor zo, en daar help je niemand mee.
Ik zou toen met mijn ma al heel blij zijn geweest met het feit dat ze over 2 maanden terug mocht komen.
Dat meen ik echt. Dan was het van: wauw.......over 2 maanden pas. Dan waren we weer eventjes gerust gesteld, en mijn ma ook.
Snap je wat ik bedoel.
Probeer echt te genieten van elke dag meid, hoe moeilijk ook.
Met mij gaat het redelijk hoor. Ik heb nog veel slechte dagen, maar ik merk aan mezelf dat het steeds beter gaat.
Ik huil nog erg veel, heb veel verdriet, maar praat er met iedereen over die het maar horen wilt.
Mij helpt dat enorm veel.
en je hoeft je niet te verontschuldigen voor je "geklaag" hoor.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, en toen was ik ook enorm blij dat er iemand naar mijn geklaag wou luisteren.
en weet je bianca: toen mijn ma zo ziek was en overleed later dacht ik altijd dat ik een hoopje ellende zou worden, dat ik het niet aankon en knettergek zou worden.
Dat is niet gebeurd.
Je groeit erin mee. Echt waar. Je zult het zelf straks zo ervaren.
Het is en blijft gewoon heel erg moeilijk allemaal meid.
wou dat ik je ergens mee kon helpen, maar kan je alleen uit eigen ervaring vertellen.
Wat mij verder heel goed helpt met het verwerken, is dat ik elke dag naar de begraafplaats ga, al 6 maanden lang.
Ik kan dan voor mijn gevoel gewoon ffies bij haar zijn. Even tegen haar kletsen, bloemen bij haar zetten, haar steen afwassen. Gewoon het idee hebben dat ik bij mijn ma ben geweest. Snap je wat ik bedoel.
Nou meid, als je behoefte hebt om te praten, gewoon doen hoor. Het helpt je.
En het is logisch dat je je niet goed meer voelt, maar probeer toch moed te houden hoor.
Hoe moeilijk het ook is allemaal, je hebt nu je pa nog meid.
Praat met hem, knuffel hem, kus hem, en probeer hem te vertellen wat je wilt vertellen.
Heb ik bij mijn ma ook gedaan, en ook dat heeft me heel erg veel goed gedaan.
Maar lieve bianca, jij moet doen wat jij denkt dat goed is voor jou.
Doe wat je hart je ingeeft, want dat kan nooit verkeerd zijn.
Blijf daarbij ook heel goed aan jezelf denken hoor. Das heel belangrijk. Weet ik nu echt uit ervaring.
Wil jullie heel veel sterkte toewensen voor de komende tijd, en probeer es wat vaker van je af te schrijven.
Liefs, en dikke knuffel voor jou.
Nanny xxx